Kandidaten en opdrachtgevers aangesloten houden

Annick Lieuwen is eigenaar van ALtijd bemiddelt, specialist in de werving en selectie van directie- en managementassistenten in Deventer en omgeving. Ik sprak met haar over haar werk en de branche. En natuurlijk over de rol van communicatie daarin.

Annick startte met haar bedrijf in juli 2017. “Ik had altijd de drang wel om ondernemer te worden, om zelf te kunnen bepalen in plaats van afhankelijk te zijn van anderen. Maar het was nooit een goed moment. Tot 2017, ik dacht ‘als het mis gaat, hoe erg is het dan?’ en heb de stap genomen. Een jaar lang combineerde ik mijn baan als directiesecretaresse bij de Deventer Schouwburg met mijn eigen bedrijf.” Haar bedrijf liep eigenlijk vanaf de start al goed. Zodanig dat ze voor corona al een buffer had opgebouwd. “Dat was wel prettig, soms dacht ik de afgelopen tijd wel ‘zou het ooit weer aantrekken?’” Ze redt zich er goed doorheen, ook met een kleine interimklus op communicatiegebied en uit de basisinkomsten van enkele interimmers die via haar aan het werk zijn. “Ik merk wel dat het grillig is. Nu is het weer wat stabieler. Maar kandidaten zijn in deze tijd wel wat voorzichtiger.” Ze mist ook het netwerken. “Mijn gezicht laten zien en contacten leggen, ik hou ervan.”

Profilering
Bij zowel opdrachtgevers als kandidaten heeft ze het regelmatig over communicatie en specifiek over jezelf profileren. Bij opdrachtgevers: “Klopt het functieprofiel eigenlijk wel met wat je vraagt? Soms halen ze iets uit de kast van jaren terug, maar de inhoud van de functie of de wensen van de directeur kunnen nu wel heel anders zijn. Of je bent op zoek naar een ‘kloon’ van degene die weggaat. Kijk eens objectief naar de taken, zeg ik dan. Hoe beter het profiel matcht met wat je zoekt, hoe beter ik mijn werk kan doen.” Sommige kandidaten hebben al jaren niet gesolliciteerd. “Hun cv kan wel een boost gebruiken, daar help ik ze dan mee. Welke foto zet je erop? Hoe omschrijf je je ervaring het beste? Waar onderscheid jij je mee? Alle secretaresses zijn goed in organiseren en regelen. Hoe spring jij eruit?”

Terugkoppelen
Op communicatiegebied is Annick vooral zichzelf. “Bij interimopdrachten moet je wat sneller schakelen en bij werving en selectie moet je wat meer geduld hebben. Bij beide ben ik heel proactief in mijn communicatie. Ik geef opdrachtgevers en kandidaten tijdens het proces continu uitgebreide terugkoppelingen. Zo houd ik ze aangesloten. Dat wordt heel erg gewaardeerd.” Soms oefent ze ook gesprekken met kandidaten. “Ik volg nu een opleiding resultaatgericht coachen, zodat ik mijn coachingvaardigheden verder kan ontwikkelen.”

Beste versie
In haar werk gaat het veelal over het managen van verwachtingen. “Aan beide kanten hoor,” lacht ze. “Opdrachtgevers verwachten soms een supervrouw of -man met hbo-niveau die sparringpartner kan zijn en stellen daar geen overeenkomstig salaris tegenover. Dan probeer ik een reëel beeld te schetsen. Wat verwacht je voor iemand aan te kunnen trekken voor zo’n salaris?” Maar ook kandidaten hebben soms te hoge verwachtingen. “Ze beginnen met allerlei randvoorwaarden en eisen. Bijvoorbeeld op het gebied van werktijden of -dagen. Of ze willen als secretaresse van een Raad van Bestuur werken, maar worden daar niet gelukkig van. Ik probeer daar doorheen te prikken. Wat wil je nu echt? Zit je wel op je plek in zo’n functie? Ik heb goede gesprekken met de kandidaten en ik probeer van hun zwakkere punten sterke punten te maken. Laat de beste versie van jezelf zien. Erg leuk om zoiets voor ze te kunnen betekenen!”

Klik
Het belangrijkste in haar werk is ‘de klik’. “Op papier kan het nog zo goed matchen, maar het moet klikken tussen de directeur of manager en de assistent. Daarom vind ik het prettig om degene te ontmoeten of spreken voor wie ik iemand zoek. Dat lukt meestal wel.” Annick kan dan ook trots op haar website vermelden dat ze een hoge succesratio heeft.

Beroep met toekomst
Het screenen van kandidaten zal ondanks digitalisering en robotisering uiteindelijk nog persoonlijk gebeuren. “In de eerste screening kan het wel een rol spelen.” Het beroep van directie- of managementassistent is de laatste jaren echt wel naar een hoger niveau getild, vindt Annick. “Van typemiep of koffiejuf naar hbo-niveau. Iemand die kan meedenken en waar je mee kunt sparren. Ik denk dat het beroep altijd blijft bestaan eventueel in combinatie met specialisaties zoals social media, facilitair of hr. Steeds belangrijker is het digitaal vaardig zijn en blijven en veel systemen kennen.” Een vak dat in ontwikkeling blijft.

© 2025 Prima Content | Grafisch ontwerp Fokko Ontwerp | Technische realisatie Sieronline B.V.