De afgelopen tijd heb ik aan twee opdrachten gewerkt die allebei draaiden om het vinden van (vrijwillige) bestuursleden. Hoewel het twee hele verschillende organisaties betrof, waren de vraagstukken ongeveer gelijk. Beide organisaties hadden erg veel moeite nieuwe bestuursleden te vinden. Het betrof een geprivatiseerd zwembad en een woningcorporatie (Huurdersraad).

Opvallende zaken:

  • Wat in beide gevallen opviel, is dat er best veel gevraagd werd van de bestuursleden. Qua tijdsbesteding, maar ook qua inhoud. Daarom hebben we in de wervingscampagne benadrukt dat er ook deeltaken te doen waren.
  • De drempel om kennis te maken, laag te maken. In coronatijd lastig, maar daar was wel iets op te vinden.
  • Zo concreet mogelijk maken wat je als bestuurslid doet.
  • Als bestaand bestuur open staan voor nieuwe leden en je blikveld verruimen.

Een communicatiecampagne kan op korte termijn wat resultaat opleveren, maar ik denk dat er nieuwe vormen voor dit soort functies/besturen zullen ontstaan. Het tekort aan mensen zal zich immers ook in besturen gaan voordoen!

 

"Omdat Petra de corporatiewereld goed kent, schakelen we haar graag in als we handen tekort komen."
Karin van Beers, Triada
© 2022 Prima Content | Grafisch ontwerp Fokko Ontwerp | Technische realisatie Sieronline B.V.