IJsselheem is een zorgaanbieder voor ouderen in de gemeenten Kampen, Zwartewaterland en Zwolle. Zij bieden revalidatie en behandeling, zorg en welzijn, wijkverpleging en dagbesteding. Ik maak onderdeel uit van de ‘flexibele schil’ van het communicatieteam. Ik ondersteun bij drukte van het team en bij het maken van verhalen. De behoefte fluctueert van tijd tot tijd. Soms hebben ze zoveel werk en/of tijdelijk minder capaciteit dat ze een externe collega inhuren, soms schakelen ze me in om afgeronde opdrachten over te nemen. Dan kan het gaan om bijvoorbeeld het maken van een communicatieplan, het schrijven van verhalen of het redigeren van teksten. Hieronder lees je over enkele werkzaamheden.

 

Infographic interne communicatie

We hebben een infographic laten maken om een nieuwe applicatie toe te lichten. Door middel van beeld kun je goed duidelijk maken wat er allemaal met de app kan. De gebruikte pictogrammen komen overeen met de pictogrammen in de app. Zo is het herkenbaar voor de gebruikers. Voor de introductie van een nieuwe applicatie of nieuwe software is het gebruik van infographics een mooi (aanvullend) middel.

Contentsessie en workshops

Ik gaf een sessie over contentstrategie en contentcreatie. Samen hebben we, aangehaakt op de strategie in de organisatie, de contentstrategie besproken en op een leuke manier handvatten gegeven voor het maken van aansprekende content voor de verschillende doelgroepen. Daarnaast gaf ik workshops voor medewerkers over het maken van content, het schrijven van aansprekende teksten en het maken van filmpjes.

Verandertraject Herontwerp

IJsselheem heeft haar strategische koers afgestemd op de toekomstige ontwikkelingen in de maatschappij en in de ouderenzorg. Onderdeel daarvan is een verandertraject herontwerp wonen & leven. Ik ondersteunde daarbij op communicatief gebied.

Fietsvierdaagse

Samen met een werkgroep organiseerde ik een Fietsvierdaagse in Kampen. Doel: mensen te laten nadenken over het ouder worden. Leuk om te doen!

Verhalen schrijven

Ik schrijf verhalen voor de in- en externe communicatie. IJsselheem gebruikt de verhalen bijvoorbeeld voor publicatie in hun online en offline communicatiekanalen, in het kader van de campagne ‘Er zit een verhaal in elk mens’. Met de verhalen krijgen potentiële cliënten, naasten en medewerkers een indruk van hoe het werkt bij IJsselheem in de praktijk. Ik hou de interviews en werk de teksten uit. Vervolgens stem ik die af met de geïnterviewden en met het communicatieteam van IJsselheem. Ook worden verhalen gebruikt om medewerkers inzicht te geven in veranderingen die nodig zijn voor de zorg van morgen.

Vrijwilligerscampagne

Vrijwilligers leveren een belangrijke bijdrage bij IJsselheem. In de toekomst zal de rol van vrijwilligers nog belangrijker worden gezien alle ontwikkelingen (o.a. vergrijzing). Naar aanleiding van vier persona’s heb ik samen met de vrijwilligerscoördinatoren een campagne ontwikkeld om nieuwe vrijwilligers te werven, waaronder ook ‘jongere’ mensen. De campagne bestaat onder ander uit verhalen, een social media campagne, een krant, flyer en posters.

 

 

 

 

 

 

 

Ze is concreet, heeft snelheid en is vooral heel getalenteerd om een inhoudelijke boodschap op een toegankelijke manier te verwoorden.
Josje van Duin, xWomen / voorheen IJsselheem
© 2024 Prima Content | Grafisch ontwerp Fokko Ontwerp | Technische realisatie Sieronline B.V.