Communicatiestrategie: love it or hate it?

Een communicatiestrategie… veel communicatieprofessionals hebben er gemengde gevoelens bij. Je weet dat het nodig is, je vindt het ook prettig om te hebben, maar er zijn ook wel kanttekeningen bij te maken. Is hij up to date? Hoe maak je er een? Hoe maak je het werkbaar? Love it or hate it?

De plek van een communicatiestrategie
Jouw organisatie heeft een missie, visie en heeft er een beeld bij waarom zij op aarde is (als het goed is…). Ook is er waarschijnlijk een strategisch beleidsplan of ondernemingsplan. Daar van afgeleid volgen plannen als een communicatieplan en -strategie en een contentstrategie. En concepten zijn nodig om je communicatie handen en voeten te geven.

Wat is een strategie?
Om dat uit te leggen gebruik ik meestal een voetbalmetafoor. Je voetbalclub wil kampioen in een bepaalde divisie worden. Dat is dus hun missie en visie/overkoepelend plan. Om dat te bereiken willen ze een bepaalde wedstrijd winnen. De spelers en de keeper kun je vergelijken met de communicatiemiddelen. Maar hoe ga je die inzetten? Dat doe je door middel van een strategie: je kunt bijvoorbeeld aanvallend of verdedigend spelen (heet vast anders, maar ik heb geen verstand van voetbal). En de manier van opstellen van de spelers kun je dan vergelijken met de tactiek, bijvoorbeeld zoveel spelers voorin en zoveel in het middenveld enz.

Hoe maak je een communicatiestrategie?
Voor verschillende klanten heb ik een communicatieplan/communicatiestrategie ontwikkeld. Of eigenlijk moet ik zeggen ‘met’ verschillende klanten. Want je kunt geen strategie maken vanachter je bureautje en dan na een bepaalde tijd zeggen ‘ta da’ hier is je strategie. Elke aanpak en elk plan is weer anders. Toch zijn dit volgens mij de dingen die steeds terugkomen (sommige klinken misschien als een open deur…).

Mijn tips

  • Haal input op, betrek mensen (maak het proces of traject ook leuk), neem ze mee.
  • Ga erboven hangen, zoom uit, kijk van een afstand of laat iemand van een afstand kijken.
  • Wat is nu onderscheidend voor het bedrijf, waar wil het bedrijf naar toe? Wat is uniek? Wat kun je ‘highlighten’ in je strategie?
  • Maak het behapbaar. Wat is realistisch? Ook in de uitvoering.
  • Kijk bij het nadenken over middelen echt goed naar je doel. Waarmee ga je je doel echt behalen en welke middelen dragen eigenlijk maar een beetje of helemaal niet bij? Beter een paar middelen die echt goed bijdragen, dan heel veel die allemaal maar een beetje doen.

Ik vind het maken van een strategie leuk om te doen. Het vergt veel denkwerk en niets is zo mooi als het laatste puzzelstukje dat op zijn plekje valt!

© 2021 Prima Content | Grafisch ontwerp Fokko Ontwerp | Technische realisatie Sieronline B.V.