Het dna van je bedrijf of organisatie

Als het gaat om de identiteit van je bedrijf of organisatie, wordt vaak het dna als metafoor gebruikt. En niet voor niets. Je dna is namelijk de belangrijkste drager van je erfelijk materiaal (‘het ontwerp van je bestaan’). De genetische code in je dna is uniek. Dus het dna van je bedrijf (of organisatie) is de drager van de belangrijkste eigenschappen ervan.

Historie
Net zoals dna iets vertelt over je (voor)ouders, zit in het dna van je bedrijf dus ook de historie ervan. Hoe is het ooit ontstaan, is je bedrijf misschien een keer gefuseerd, heeft je bedrijf ‘voorouders’ uit het buitenland? Of zijn er belangrijke gebeurtenissen van invloed geweest op je bedrijf, zoals een recessie?

Wat is erfelijk?
Het dna kan laten zien welke erfelijke ziektes je mogelijk kunt krijgen. Dat is voor een bedrijf net zo. De eigenschappen van je bedrijf die heel ‘diep’ in het dna zitten, kunnen nog invloed hebben op de huidige tijd. Bijvoorbeeld de invloed van een oprichter. Of de vestigingsplaats. Of een bepaalde kleur. Je weet vast wel een voorbeeld uit je eigen organisatie.

Kun je dna van je bedrijf aanpassen?
In het menselijk dna kun je ‘knippen en plakken’. Je kunt het in principe zo vormgeven zoals je zou willen. Dat daar veel bezwaren aan kleven, is duidelijk. Ook het dna van een organisatie kun je aanpassen. Dat is echter geen kwestie van ‘knippen en plakken’. Je hebt dan te maken met een veranderingsproces. Dat duurt vaak jaren en soms zelfs generaties. Meestal zitten veranderingen dan ook in ‘uiterlijkheden’. Bijvoorbeeld je neemt als mens een ander kapsel. En als bedrijf een nieuwe huisstijl.

Met dank aan:
https://www.npofocus.nl/artikel/7712/wat-is-dna-en-wat-kun-je-ermee-doen

 

 

© 2021 Prima Content | Grafisch ontwerp Fokko Ontwerp | Technische realisatie Sieronline B.V.