Hoe breng ik een persona tot leven?

Beschrijf de persona zo levendig mogelijk (maar het moet geen karikatuur worden). Gebruik ook uitspraken. Je kunt een foto gebruiken of een tekening. Zorg ervoor dat de beschrijving er aantrekkelijk uitziet en dat die makkelijk toegankelijk is voor iedereen binnen de organisatie.

Voorbeeld

Spellenwinkel De Dobbelsteen (zie andere artikelen binnen dit thema) heeft een persona gemaakt uit de doelgroep ‘ouderen’. Zij ziet er als volgt uit:

Lenie
Lenie is 69 jaar en een gepensioneerd verpleegkundige. Zij woont samen met haar man Tom (gepensioneerde aardrijkskunde docent) in een eengezinswoning, haar drie kinderen zijn het huis uit. Ze hebben drie kleinkinderen, van 3, 6 en 10. Toen de kinderen nog thuis woonden speelden ze graag bordspelen. Op de verjaardagen van de kleinkinderen geeft ze graag educatief verantwoorde cadeaus: “Die plastic rommel als speelgoed vind ik maar niks.” Haar hobby’s zijn handwerken, lezen, fietsen met Tom en legpuzzels maken (“van minimaal 1000 stukjes”). Op social media zit ze op Facebook, ze heeft daar contact met de kinderen, maar ook met (schoon)familie en (oud)buren en vrienden. Ze vindt het leuk om hun levens te volgen: “wie gaat er trouwen, wie krijgt er een baby? Dan kan ik weer wat voor ze handwerken!” Ze leest de Margriet en een regionaal dagblad. Op tv kijkt ze graag naar Boer zoekt vrouw en Binnenstebuiten. Ze gaat liever naar de stad of een winkelcentrum om cadeaus te kopen, dan online iets te bestellen. “Te ingewikkeld en ik vind het leuk om rond te neuzen, dan maken Tom en ik er een uitje van.”

Het voordeel van het werken met persona’s is dus dat het je content directer en dus effectiever maakt. Daarnaast kan iedereen binnen je bedrijf of organisatie met dezelfde persona’s werken. Dat maakt het duidelijk en behapbaar.

© 2024 Prima Content | Grafisch ontwerp Fokko Ontwerp | Technische realisatie Sieronline B.V.