De belangrijkste tip om meer interactie op je posts te krijgen is om je goed in leven in je doelgroep. Meer hierover vind je hier. In dit artikel ga ik in op de soorten interactie die je kunt nastreven. Je hebt namelijk andere content nodig als je een ander soort interactie wilt bereiken. Stel, je wilt dat mensen je gaan bellen. Dan is het wel handig als je je telefoonnummer vermeldt, zodat mensen niet naar je nummer hoeven te zoeken.
Een voordeel van het helder hebben van je doel is ook dat je achteraf kunt meten of je het ook hebt behaald. Je kunt je doel omschrijven in de vorm van een call-to-action. Een call to action is letterlijk een ‘oproep tot actie’. Wat wil je dat je volgers doen na het zien van jouw content?
De telefoon pakken en jou bellen | De website bezoeken | Een e-book of whitepaper opvragen |
Een document downloaden | Een afspraak maken | Een review plaatsen |
Zich inschrijven voor een nieuwsbrief | Zich aanmelden voor een webinar | Zich aanmelden voor een event |
Ergens lid van worden | Iets aanschaffen | Meer informatie opvragen |
Een mail sturen | Een chat starten | Meedoen aan een actie |
Een reactie plaatsen | Vrijwilliger worden | Je bijdrage delen |
Een vraag stellen |
Als je helder hebt wat je wilt bereiken, dus welke interactie je eigenlijk wilt stimuleren, dan kun je je content daarop aanpassen!
Er zijn ook soorten posts waarbij je je volgers heel direct ‘uitlokt’ tot interactie. Ik noem er hier een paar:
Bijvoorbeeld ‘wie gun jij een weekendje weg’?
Laat je volgers kiezen tussen twee of drie items. Bijvoorbeeld kleuren, producten, namen, foto’s, enz.
Geef een stelling waarop je volgers kunnen reageren.
Je maakt een zin of gedicht en vraagt of je volgers hem af kunnen maken.
Je tagt anderen in je bericht en vraagt ze om een reactie.
Welke input dit is, hangt natuurlijk af van jouw branche.
Lees ook: hoe krijg ik meer volgers?