Hoe maak je een persona?

Om een persona te kunnen maken heb je informatie nodig over je huidige klanten of mensen bij wie je wat wilt bereiken. Waarschijnlijk heb je zelf al wel een redelijk goed beeld. Maar je kunt je beeld toetsen of aanvullen door:

  1. Navraag te doen bij je collega’s die contact hebben met klanten;
  2. Je klanten zelf te vragen, door middel van bijvoorbeeld interviews, marktonderzoek, klantenpanels, een enquête, enz.
  3. Het ‘gedrag’ van je klanten op social media en/of je website te bekijken. Welke producten of diensten vinden ze interessant/kopen ze. Welke soort reacties of reviews geven ze, enz. Je kunt hierbij bijvoorbeeld gebruik maken van Google Analytics.

Beschrijf je persona
Als je informatie hebt verzameld, ga je aan de slag met het beschrijven van je persona. Je brengt hem of haar als het ware tot leven. Je kunt daarvoor een vragenlijst gebruiken. Niet alle vragen zijn altijd relevant voor jouw bedrijf/organisatie/product/dienst. Regelmatig organiseer ik workshops om persona’s en formats te leren maken.

Voorbeeld
Spellenwinkel De Dobbelsteen (zie artikel Wat is een persona) heeft de voor hen relevante vragen beantwoord voor een persona uit de doelgroep ‘ouderen’:

© 2024 Prima Content | Grafisch ontwerp Fokko Ontwerp | Technische realisatie Sieronline B.V.