Ik weet niet of het woord bestaat, maar ik besloot om voor het thema van januari ‘identiteit’ mezelf te interviewen. Dat leek me wel toepasselijk. Want na alle ontwikkelingen van de afgelopen tijd en de nieuwe start met Prima Content, moest ik natuurlijk nadenken over de identiteit van mijn bedrijf en aangezien het een eenmanszaak is geworden, ook én juist over die van mezelf.

Als basis voor deze website heb ik ‘in 5 stappen naar goede content’ uitgewerkt. Daar heb ik identiteit als volgt omschreven: “Begin bij de kern. Wie ben jij als bedrijf of organisatie (je identiteit)? Waar sta je voor? Wat zijn je kernwaarden? Waar ben je trots op? Wat draag je uit? Waarin onderscheid je je van anderen?” Deze vragen leken me wel een goed uitgangspunt voor dit interview.

Waar sta ik voor?
Het voelt raar om dit over mezelf te zeggen, maar ik denk dat ik (klant)vriendelijk ben, attent, creatief, analytisch en me goed kan inleven. Ook ben ik een stabiel persoon. Mijn naam ‘Petra’ betekent dan ook ‘rots’.

Wat zijn mijn kernwaarden?
Iets wat ik heel belangrijk vind, is eerlijkheid. Ik hou niet van spelletjes, politiek of achterkamertjes. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt, dat cliché. Een andere kernwaarde voor mij is trouw. Ik ben trouw aan mensen (of dat nu vrienden, relaties of klanten zijn). De tijd ontbreekt me soms om aan iedereen (even)veel aandacht te besteden. Ik vind het belangrijk om klanten en relaties verder te helpen. Bijvoorbeeld met het werk dat ik voor ze doe, door ze iets te leren of te geven en ze met elkaar te verbinden. En dat het liefst in balans en harmonie!

Waar ben je trots op?
Ik ben trots op wat ik heb bereikt de afgelopen jaren, niet in de zin van geld of succes, maar meer voor mezelf. Ik heb mezelf ontwikkeld, ben gegroeid, ik heb een fijn gezin en leuke dingen kunnen doen. Ik heb al die jaren fijn samengewerkt met klanten en leveranciers. Leuke projecten gedaan!

Wat draag je uit?
Dit zou ik uit willen dragen: dat ik over veel kennis en ervaring beschik op het gebied van communicatie, dat ik creatief en analytisch ben. Oprecht betrokken, dat ik aandacht voor je heb en toegankelijk en pragmatisch ben. Ik hou ervan om de boodschap te ‘verpakken’: waarom moeilijk en saai doen, als het ook makkelijk en leuk kan.

Waarin onderscheid je je van anderen?
Ik hou me aan afspraken. En door wie ik ben als mens.

Heb je een advies?
In coaching van collega’s en anderen kwam ik vaak veel onzekerheid tegen. Veel van hen waren bezig met hoe ze overkwamen en wat anderen ergens van vinden. Dat vond ik altijd zo jammer, van de energie die dat kost. Als het gaat om authenticiteit, blijf dan dicht bij jezelf. Wat vind jij belangrijk en waar voel jij je prettig bij? Van daaruit kun je dan weer verbinding maken met anderen. Eigenlijk beschrijf ik dit ook in ‘in 5 stappen naar goede content’, realiseer ik me nu. Wat voor een individu geldt, geldt ook voor een bedrijf of organisatie. Probeer je identiteit helder te krijgen als organisatie en blijf daar dan bij. Ga niet elke keer ‘zwalken’ en aanpassen. Investeer in het opbouwen en uitdragen ervan. Natuurlijk moet je ontwikkelen en veranderen, maar in de kern, in de basis, moet er wel iets overeind blijven…

© 2021 Prima Content | Grafisch ontwerp Fokko Ontwerp | Technische realisatie Sieronline B.V.