Een infographic visualiseert informatie op een heldere en gestructureerde manier. Effectieve infographics trekken de aandacht van de lezer, dragen je boodschap over en vertellen jouw verhaal. Ze maken indruk, omdat de lezer in één oogopslag de essentie van jouw verhaal begrijpt. Het brein kan beelden het makkelijkst verwerken. Niet zo gek dus dat infographics zo populair zijn.
Maar er zijn meer voordelen:
Een infographic is geschikt voor verschillende kanalen. Zo kun je een infographic gebruiken in een jaarverslag, bij een post op Facebook of om een artikel te verduidelijken op je website.
Uit onderzoek is ook gebleken dat infographics vaak worden gedeeld. Je boodschap komt dus verder.
De boodschap is gehuld in jouw huisstijl en staat vol met jouw kennis. Mensen bekijken de infographic en linken de organisatie aan de kennis.
Waar voldoet een goede infographic aan?
Supersnel
Ons brein kan afbeeldingen in hun geheel verwerken na slechts 13 milliseconden.
Doe het zelf
• Piktochart, een handige tool met verschillende templates
• Canva, een tool om naast infographics ook allerlei andere afbeeldingen te maken
• Pinterest, ideaal om inspiratie op te doen