Om te beginnen met een dooddoener: dat hangt er vanaf. Naar welke nieuwe collega ben je op zoek en waar kun je die vinden? Heb je dat helder, dan kun je natuurlijk (afhankelijk van je antwoord op de eerste vragen) social media inzetten om personeel te werven. Of je daadwerkelijk via een bepaald kanaal aan goede kandidaten kunt komen, hangt helemaal af van de relevantie van je kanaal. Heb je veel volgers? En zijn dat potentiële kandidaten of mensen die je vacature gaan delen? Ik ga er vanuit dat dat zo is. Voor een paar kanalen volgen hier tips.
LinkedIn
Dit is natuurlijk bij uitstek het kanaal voor personeelswerving. Je kunt betaald adverteren of gebruik maken van LinkedIn Recruiter (ook betaald). Daarmee kun je zoeken buiten je eigen netwerk en kandidaten benaderen. Als je zelf een vacature post, is het belangrijk om die zo goed mogelijk te laten aansluiten op de kandidaat die je zoekt. Inhoudelijk, qua tone of voice en qua beeld. Heb je veel vacatures (van dezelfde soort), dan is het handig om met formats te werken. Wissel wel regelmatig af, want anders gaat het je volgers snel vervelen. Ook kan het lijken of je je vacature niet vervuld krijgt.
Facebook
Hoewel het gebruik van Facebook onder jongeren afneemt, is dit nog altijd het kanaal met heel veel actieve gebruikers. Daarom is het belangrijk om regelmatig te posten, want je post komt anders niet onder de aandacht in de tijdlijn van je volgers. Je kunt bijvoorbeeld nieuws over de organisatie posten, kijkjes in de keuken, ontwikkelingen in jullie branche, en korte interviews met medewerkers. En natuurlijk vacatures! Je kunt in Facebook trouwens instellen wie van je volgers de post te zien krijgen, zo kun je segmenteren, zodat je de juiste kandidaten krijgt. NB. Gebruik altijd een bedrijfspagina in plaats van een persoonlijke pagina.
Instagram
Zoals je weet, is Instagram vooral geschikt voor foto’s/beeld (en hashtags) en zijn de leeftijdscategorieën 15 t/m 19 jaar en 20 t/m 39 jaar er het best vertegenwoordigd. Dit kanaal is dan ook voor personeelswerving voor jouw organisatie misschien ook heel interessant. Dan gaat het met name om je imago of employer branding om je merk lading te geven. Geef bijvoorbeeld eens een kijkje in de keuken van je organisatie. In de tekst kun je geen link plaatsen, maar in je bio kan dat wel. En je kunt natuurlijk ook adverteren op Instagram waarbij je je doelgroep kunt targeten.
Twitter
Natuurlijk kun je Twitter ook gebruiken om te werken aan je merk. Als medewerkers iets over je organisatie posten, dan kun je die posts via je bedrijfsaccount retweeten. Vraag je volgers je vacature te delen en gebruik hashtags als #vacature en natuurlijk over de inhoud van je vacature. Natuurlijk kun je op die manier ook zelf kandidaten zoeken.
Recruiters publiceren regelmatig over het gebruik van social media en geven ook tips over aanvullende searchtools die zij gebruiken, misschien kun je daar ook je voordeel mee doen. Veel succes bij het vinden van je nieuwe collega!