Om personeel te werven via social media is het belangrijk je op de juiste manier te profileren als werkgever, ook wel employer branding genoemd. Wat heeft jouw bedrijf of organisatie potentiële nieuwe collega’s te bieden? En sluit dit aan bij de corporate uitstraling? Het is handig om ook voor je arbeidsmarktcommunicatie op social media een contentstrategie te maken.
Goed profiel
Zorg voor een goede omschrijving van je organisatie. Daarin staat in ieder geval wat jouw bedrijf onderscheidt van andere. Waarom zou een kandidaat voor jouw bedrijf moeten kiezen? Potentiële medewerkers kunnen je pagina volgen, post daarom regelmatig interessante content, dus niet alleen als je personeel zoekt! De bedrijfspagina’s van LinkedIn komen ook terug in zoekresultaten, dus gebruik woorden waarop kandidaten zoeken.
Goed beeldmateriaal
Je kent wel die typische stockfoto’s, mannen met een stropdas en vrouwen in een mantelpak. Daarmee onderscheid je je niet. Maar goed beeldmateriaal is wel nodig om een goed beeld van je organisatie neer te zetten. Je hoeft niet altijd foto’s te gebruiken, denk ook eens aan illustraties of filmpjes.
Interactie
Op social media is het van belang de interactie met je volgers aan te gaan. De manier waarop je dit doet, zegt ook weer veel over je bedrijf. Reageer je snel en sympathiek? Of ben je juist afwachtend en formeel? Matcht jouw manier van reageren met de rest van het bedrijf? Maak daar afspraken over. Om meer interactie te krijgen, kun je vragen stellen en stellingen posten of dilemma’s.
Authenticiteit
Het lijkt een open deur, maar we noemen hem toch nog maar een keer: wees echt! Laat gewoon zien waar je organisatie voor staat en wat je medewerkers drijft. Alleen op die manier solliciteren mensen bij je die zich daardoor aangesproken voelen. Des te groter de kans dat je de juiste collega vindt.
Als je regelmatig – verschillende – vacatures hebt, is een werkenbij-site handig. Via deze site kun je het wervings- en sollicitatieproces stroomlijnen en kun je de cultuur van je organisatie als werkgever goed neerzetten. Laat bijvoorbeeld collega’s of klanten/cliënten aan het woord om over de functie te vertellen.