Creativiteit doe je samen

In het communicatievak is creativiteit volgens mij onmisbaar. Daarom mag dit als thema niet ontbreken! Toen ik nadacht over wie ik daarvoor wilde interviewen, kwam Rianne Driezes in me op. Ik heb fijn met haar samengewerkt toen ze stagiaire was bij Prima Donna en later ook als collega. Juist vanwege haar creativiteit! Niets was zo leuk om met haar te brainstormen en te sparren! Nu is ze al een paar jaar adviseur marketing en communicatie bij ROC A12, een Regionaal Opleidingen Centrum met ruim 100 mbo-opleidingen. Ik sloeg haar cv er nog eens op na. Het klopt volgens mij nog precies: ‘opmerkzaam, innovatief, snelle denker, geboren ondernemer, advocaat van de duivel, onderzoekend, energiek, intuïtief, optimistisch en creatief’.

“We werven met als doel: ‘de juiste student in de juiste stad op de juiste plek’. Daarbij staat het verhaal van de afzonderlijke scholen centraal. Ik hou me bezig met in- en externe communicatie, deels online, deels offline.” In haar werk maakt ze zeker gebruik van niet alleen haar creativiteit, maar ook van die van anderen. “De huisstijl en het budget vormen daarbij onze kaders. Er komt creativiteit bij kijken om de juiste mensen op de juiste manier te bereiken. Vooral in deze tijd. Vorig jaar organiseerden we in twee, drie weken een online open dag. Tijdens de eerste lockdown moesten we snel een oplossing bedenken. Hoe kunnen we het oriënteren op een opleiding/school digitaal de ruimte geven?”

Kennis van studenten
Creativiteit is volgens Rianne ‘creatief denken in oplossingen’. Ze werkt daarbij graag samen met docenten. “Die komen juist met ideeën, zij kennen hun studenten het beste. Ze weten met welke verhalen ze zijn binnengekomen. Daarom kijk ik graag met hen samen naar een plan en naar de middelen die we kunnen inzetten. Daarbij leiden we ook op tot veel creatieve beroepen, bijvoorbeeld av-specialist of fotografie. Docenten hebben soms bij de radio of tv gewerkt. Blijkt dat we bij de av-opleiding met een toffe camera werken, het nieuwste van het nieuwste. Daar kun je studenten mee aantrekken. Dat geven de docenten aan en daar kan ik dan zeker iets mee.” Om een creatief idee ook te laten landen, gaat Rianne ook vaak het gesprek aan. “Ik leg een idee in de week en bespreek het met mensen, je moet je krachten bundelen en het samen doen.”

De mooiste dingen
Het samenwerken met anderen is dan ook iets waar Rianne een groot voorstander van is. “Een creatief idee zonder voeten in de aarde, daarvan is de kans klein dat het werkt in de praktijk. En andersom geldt ook dat je wel praktisch kan zijn, maar je hebt het creatieve idee ook nodig. Uit brainstormen komen vaak de mooiste dingen.” Zelf denkt ze vaak mee over oplossingen, ‘ook al is het niet mijn opdracht’. “Even sparren met een collega vind ik leuk om te doen. In ons team werkt dat zo. En een paar keer per jaar gaan we brainstormen over de grote lijnen. ‘Wat als alles anders is, wat als we de huidige middelen niet kunnen gebruiken?’” Bij het brainstormen maken ze ook gebruik van creatieve technieken. “Bijvoorbeeld andersom brainstormen of de situatie verplaatsen naar een andere organisatie. Erg leuk, het kan veel energie geven.”

Online talkshow
“Creativiteit is voor mij ook denken aan andere oplossingen dan op de ‘normale’ manier. Het vraagt om verder kijken dan je eigen werk en je eigen vakgebied. Ik heb bijvoorbeeld voor een makelaar gewerkt. Dan kijk ik wat er dat vakgebied toe te passen is op een school. Met aanpassingen. Natuurlijk moet je kijken of je idee wel haalbaar en realistisch is. Verlies jezelf niet in je creativiteit, maar wel mooi om daar juist inspiratie uit te halen.” De creativiteit kon vorig jaar helemaal niet ontbreken. “De aanmelddatum (1 april) werd verschoven naar 1 mei, en de open dag in maart verviel. In april organiseerden we de eerste online open dag ooit voor onze onderwijsinstelling. In de zomervakantie dachten we na over het komend schooljaar. De eerste open dag die online plaatsvond was toen goed, maar hoe kunnen we die verbeteren en aanscherpen? De eerste keer was het voor iedereen nieuw, ook voor bezoekers. Maar inmiddels heeft iedereen al zoveel online meegemaakt, dat vroeg om een andere standaard. Een nieuw idee was het organiseren van een online talkshow met een presentator en docenten en studenten aan tafel. Erg leuk en het viel ook in de smaak!”

Beglitteren
Ook in haar privéleven is Rianne creatief. “Leuk om te sparren met vrienden over bijvoorbeeld situaties op hun werk, oplossingen bedenken. Niet standaard maakt het leven leuker.” Ook vindt ze het leuk om creatief bezig te zijn. “Niet met grote dingen, maar een keer schilderen, een fotoboek maken of beglitteren.” Beglitteren? “Ja, ik ben dol op glitter, bijvoorbeeld voor feestjes. Eigenlijk is het met ‘beglitteren’ net als met ideeën. Mix je glitters en mix je ideeën!”

© 2021 Prima Content | Grafisch ontwerp Fokko Ontwerp | Technische realisatie Sieronline B.V.