Rosalinda van Loon en ik hebben in een ver verleden samengewerkt. Ze is vrij recent van baan veranderd. Haar baan als communicatieadviseur bij Het Stedelijk Lyceum in Enschede verruilde zij voor een soortgelijke functie bij de gemeente Almelo. Ik was benieuwd naar haar overstap en sprak met haar over haar visie op het communicatievak. “Ik zat bij Het Stedelijk Lyceum prima op mijn plek, maar heb ook de balans opgemaakt. Waar sta ik en wat wil ik? Ik vond dat ik mijn horizon moest verbreden en wilde weer nieuwe dingen leren!” Verbinden vanuit communicatie is voor haar het sleutelwoord. “Dat is hoe ik als mens ben en waar mijn hart ligt!”
Onboarding
Rosalinda houdt zich bij de gemeente Almelo onder andere bezig met de onboarding van nieuwe medewerkers. Zij is zelf natuurlijk ook net begonnen, helpt dat haar? “Ik heb voorgesteld te beginnen met het laaghangend fruit, bijvoorbeeld een welkomstkaart of -pakketje. En daarnaast gaan we samen werken aan de langere termijn zaken, zoals een ‘werken bij’-website. Ook HRM is daar natuurlijk bij betrokken. In deze tijd van schaarste is het nog belangrijker om dit onboardingsproces goed op orde te hebben. Ondertussen werk ik ook aan verhalen van collega’s die vertellen waarom ze het zo leuk vinden om bij de gemeente Almelo te werken.”
Intern
Rosalinda heeft zowel met in- als externe communicatie te maken. Wat heeft daarin haar voorkeur? “Beide hebben iets, het gaat bij beide om mensen en hun verhalen. En bij allebei gaat het erom hoe je de boodschap zo goed mogelijk voor de bühne brengt. Daarvoor moet je je inleven in je doelgroep en weten wat die weet, kan en verwacht.” Interne communicatie is bij veranderingen helemaal belangrijk, dan krijg je bovendien vaak te maken met weerstand. Hoe ga je daarmee om? “Weerstand is er bij veranderingen altijd. Ik vind dat je dat moet accepteren. Je moet je niet op die groep richten die weerstand heeft en ook niet op de koplopers, maar juist enthousiaste mensen zoeken, die een open houding hebben. Als mensen zeggen ‘ik heb het niet meegekregen’, dan vraag ik meestal ‘niet meegekregen of niet gelezen?’ Als ze het niet hebben meegekregen, dan heb ik mijn werk niet goed gedaan. Je probeert mensen mee te krijgen door goede en duidelijke informatie te geven. Als dat dan lukt, dan heb je echt eer van je werk.”
Luisteren en terugkoppelen
Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar haar aanpak als communicatieadviseur. “Ik probeer goed te luisteren en te horen wat er leeft. En dan geef ik terug wat ik hoor. Dit verwoorden kan soms al heel verhelderend zijn. Ik geef positieve feedback, bijvoorbeeld als het niet duidelijk is wat er van medewerkers verwacht wordt, dan vraag ik naar de stip op de horizon.” Ze ziet duidelijk de meerwaarde van nauwe samenwerking met collega’s van andere disciplines zoals organisatiekunde of HRM. “Er is geen zwart-wit scheidslijn wat mij betreft tussen deze disciplines. Je moet gezamenlijk optrekken.”
Bij het adviseren vindt ze het belangrijk om bij zichzelf te blijven. “Ik wil de organisatie verder brengen. Daarbij neem ik geen blad voor de mond. Ik ben recht door zee, maar met een glimlach. Als ik iets constateer, benoem ik het. En ik vind het belangrijk terug te gaan naar de menselijke maat. Wat doet iets met iemand en wat maakt hem of haar gelukkig?”
Niet iedereen tevreden
In het communicatievak heb je vaak te maken met je collega’s die van alles vinden van je werk. “Docenten en ambtenaren zijn allebei kritisch en goed opgeleid. Het is lastig iedereen tevreden te krijgen over een tekst. Dat gaat niet lukken. Ik vind dat ik verantwoordelijk ben voor het eindproduct. Collega’s kunnen natuurlijk meedenken en adviseren. Maar de opdrachtgever geeft er uiteindelijk een klap op. En ik handel in de lijn van de opdrachtgever.”
Kapstokken bieden
Terugkijkend op de ontwikkelingen van het communicatievak, ziet ze een duidelijke verandering. “’Vroeger’ was het meer ‘zenden’ en kwam alles vanuit de afdeling communicatie of PR. Nu communiceert iedereen. Als communicatieprofessional ben je nu meer een regisseur die collega’s helpt en kapstokken kan bieden. Wat draagt je communicatie bij aan de kernwaarden en missie/visie van je organisatie? Als je iets post op LinkedIn of Facebook bijvoorbeeld, wat is dan het achterliggende doel?”
Verbinden met woorden
Een bijzondere manier van verbinden doet Rosalinda als ‘babs’ (buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand). Ze sluit huwelijken in haar vrije tijd. “Ik zie dit als het verbinden van mensen met woorden. Zo mooi om een bijdrage te kunnen leveren op een bijzonder moment in iemands leven. Wat heeft zich afgespeeld achter de voordeur, een plek voor pijn of verdriet. Afwegen om dit wel of niet te benoemen en hoe dan? Wat heb je meegekregen van je ouders? Het bruidspaar en de familie geven mij vaak terug dat ze dankbaar zijn dat ik hun gevoelens op een goede manier heb weten te uiten. Dit is echt op mijn lijf geschreven!” Zou zij haar eigen (drie) dochters trouwen? “De één vindt het leuk, maar de ander zegt ‘nee hoor, wees jij maar die huilende moeder!’”