Schrijftips 5 do’s en dont’s

Tekstschrijven is een vak apart. Maar… iedereen kan goed leren schrijven! En met schrijven gaat het net zoals met de meeste andere dingen: hoe meer je het doet, hoe makkelijker het gaat. Om je op weg te helpen hebben we 5 do’s en dont’s voor je op een rijtje gezet.

 DO’S

  1. Wissel korte en lange zinnen af

Een tekst die zowel korte als lange zinnen bevat, is makkelijk leesbaar. Denk aan de boeken van Nijntje die enkel bestaan uit korte zinnen; erg eentonig. Een lange zin is met maximaal 15 woorden meestal nog goed leesbaar.

  1. Schrijf actief

Vermijd het gebruik van de lijdende vorm (‘worden’ of ‘zijn’).
Bijvoorbeeld:
De content wordt gemaakt -> Hij maakt de content.
De teksten zijn op de website gezet -> Zij zette de teksten op de website.

  1. Gebruik voorbeelden

Voorbeelden zijn niet alleen bedoeld om een tekst duidelijker te maken, ze maken een tekst vaak ook levendiger en aantrekkelijker om te lezen.

  1. Gebruik citaten

Een citaat is iets wat iemand zegt. In een tekst zie je het meestal met enkele of dubbele aanhalingstekens weergegeven. “Dit is een aantrekkelijke tekst,” zegt hij. “Maar hij kan nog aantrekkelijker.” Een citaat in de tekst maakt de tekst afwisselend en kan bijdragen aan de geloofwaardigheid.

  1. Gebruik (tussen)koppen

Een opvallende of prikkelende kop nodigt uit tot het lezen van je tekst. Bij voorkeur geeft de kop de essentie voor de lezer weer. Tussenkoppen zijn kort en maken je tekst prettig leesbaar, ze dekken de lading van de betreffende alinea. Probeer tussenkoppen ongeveer even lang te maken.

DON’TS

  1.  Vermijd vaktermen

Vaktermen, ook wel jargon genoemd, maken je tekst vaak onbedoeld moeilijk. Soms sta je er zelf niet bij stil dat je vaktermen gebruikt, omdat de vaktaal bij jou ingeburgerd is. En soms is het onvermijdelijk, omdat je nu eenmaal over je vak schrijft. Als test kun je je tekst laten lezen door iemand uit jouw doelgroep. Waar ‘struikelt’ diegene over of wat begrijpt hij of zij niet?

  1. Gebruik zo weinig mogelijk afkortingen

Het gebruik van afkortingen kan een tekst minder makkelijk leesbaar maken. Schrijf afkortingen dan ook zo veel mogelijk voluit. En gebruik alleen officiële afkortingen en verzin zelf geen afkortingen. Je kunt bij lange namen ook de eerste keer een afkorting voluit schrijven en daarna de afkorting gebruiken. Bijvoorbeeld: Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne (RIVM).

  1. Pas op voor clichés

Een cliché is een veelgebruikte uitdrukking die, doordat hij zo vaak is gebruikt, zijn kracht verliest. Daarbij weet de lezer niet wat jou uniek maakt. Bijvoorbeeld in vacatures:

  • geen 9-tot-5 mentaliteit
  • een spin in het web of een duizendpoot
  • dynamisch, flexibel
  • hands-on mentaliteit
  1. Vermijd zoveel mogelijk hulpwerkwoorden

Hulpwerkwoorden zijn: zijn, hebben, worden, zullen, kunnen, mogen, moeten en willen.

Bijvoorbeeld:
Door deel te nemen aan deze training, kunt u bijdragen aan de verbetering van uw teksten, zodat deze beter zullen aansluiten bij de wensen van uw doelgroep.
-> Door mee te doen aan deze training, verbetert u uw teksten. Deze sluiten dan beter aan bij uw doelgroep.

De medewerkers kunnen worden bereikt via onderstaand telefoonnummer.
-> U kunt de medewerkers bereiken via onderstaand telefoonnummer.

Onze coördinatoren kunnen u in een vrijblijvend gesprek informeren over wat wij voor u zouden kunnen betekenen.
-> Onze coördinatoren informeren u in een vrijblijvend gesprek graag over wat wij voor u kunnen betekenen.

  1. Vervang voorzetseluitdrukkingen

Een voorzetseluitdrukking is een vaste combinatie van woorden die in zijn geheel de functie van een voorzetsel heeft. Vaak kun je de combinatie van woorden vervangen door één voorzetsel. Een voorbeeld is ‘ten behoeve van’. Dat kun je vervangen door ‘voor’. Hieronder vind je de meest voorkomende uitdrukkingen en hun vervanging:

door middel vandoor
ten aanzien van op, over, van, voor
met betrekking totover, voor
als gevolg vandoor
met behulp vanmet
op het gebied vanop, voor
in verband metomdat, vanwege
met het oog opom
© 2025 Prima Content | Grafisch ontwerp Fokko Ontwerp | Technische realisatie Sieronline B.V.