Roelien Gorter begon ongeveer een jaar geleden bij Frion in Zwolle als senior communicatieadviseur. “Ik voel me er als een vis in het water,” vertelt ze enthousiast. De kennismakingsperiode was maar kort, omdat het al snel corona was wat de klok sloeg. “De vraag hoe communicatie van betekenis kon zijn, was niet meer aan de orde. We waren meteen nodig. We hebben direct een online nieuwsbrief in het leven geroepen en die kwam soms wel drie keer in de week uit.”
Corona
“Er was een grote saamhorigheid en we zaten op een soort adrenalinegolf. Strijdbaar ook. We hielden en houden continu in de gaten wat er nodig was. Hoe doen we het goed voor cliënten, collega’s en verwanten? Wanneer kunnen we generaliseren en wanneer moeten we maatwerk toepassen in communicatie? Er gebeurden veel mooie dingen, zonder dat ik voorbij wil gaan aan het leed wat er ook was. Cliënten die ziek werden, spanning onder medewerkers en ook de sluiting van de dagbesteding in de eerste lockdown.”
Bouwen
In een tijd waarin het de bedoeling was het team communicatie op te bouwen, bepaalde corona de waan van de dag. Daarin lukte het de vier teamleden continu actueel te zijn en daarbij ook voortgang te maken in het ontwikkelen van nieuwe communicatiemiddelen. “Alle teamleden werken allround en we hebben bovendien een team cliëntencommunicatie in huis. Samen versterken we elkaar. Van alle communicatie kijken we ook wat nodig is voor cliënten en maken we dat geschikt. Daarin zijn het afgelopen jaar ook mooie stappen gemaakt. We ontwikkelden bijvoorbeeld een online nieuwsbrief voor cliënten, maar inmiddels maken cliënten die nu zelf onder begeleiding! Dat gebeurt bij de mediagroep. Deze dagbesteding is zich nu verder aan het ontwikkelen in het maken van filmpjes en animaties. Dat is toch geweldig!”
Toetsen
De strategie van de afdeling moet nog aan papier worden toevertrouwd. “Zonder alle kaders te hebben, weet je wel voor wie je het doet en wie je wilt zijn, dat hebben wel heel duidelijk,” vertelt Roelien. “Die slag hebben we ook ‘even’ gemaakt op het moment dat ons nieuwe logo ontstond. De ondertitel “Zorg die jou ziet”, zegt wat dat betreft alles. We zien wie je bent en je mag zijn wie je bent. Dat geldt vanzelfsprekend voor onze cliënten, maar ook voor onze medewerkers. Dat betekent ook dat waar het kan we persoonlijk communiceren. Dus geen brief over iets naar 1000 medewerkers, terwijl het bijvoorbeeld 80 medewerkers betreft. En is er een besmetting op een locatie dan informeren begeleiders persoonlijk de betrokken verwanten.”
Het communicatiejaarplan staat in de steigers. Roelien vindt het wel prettig een toetsingskader te hebben. “Regelmatig evalueren is belangrijk, past wat we doen nog? Dat vragen we ons zelf af, maar ook communicatiemiddelen voor cliënten toetsen we bij de cliëntencommunicatieraad.” Op haar verlanglijstje staat nog een en ander: “De volgende stap is het vernieuwen van de website en de ‘werken bij’ site. Ook social media willen we wat meer gestructureerd gaan aanpakken. Dat is al wat er concreet loopt en verder is er een wensenlijst waar veel dingen op staan die we samen met en voor cliënten kunnen ontwikkelen. Er zijn al veel mooie ideeën en ik hoop dat het lukt om ze tot uitvoering te brengen. Dat we dat in alle gezamenlijkheid doen, daar krijg ik energie van.”