Concept en strategie

Jouw organisatie heeft een missie, visie en heeft er een beeld bij waarom zij op aarde is. Ook is er waarschijnlijk een strategisch beleidsplan of ondernemingsplan. Daar van afgeleid volgen plannen als een communicatieplan en een contentstrategie. En concepten zijn nodig om je communicatie handen en voeten te geven.

Ik kan je helpen met het ontwikkelen van een communicatie- of contentstrategie. En met het bedenken van concepten. Dat kan op verschillende manieren. Door bijvoorbeeld een strategiesessie te organiseren met jou en je collega’s. Of ik maak een inventarisatie bij jou/jullie en kom met een voorstel. Eén ding hebben die manieren met elkaar gemeen, ze zijn altijd in samenwerking met jou/jullie.

Contentstrategie
Het maken van goede content begint bij een goede strategie. Een contentstrategie is een plan dat je maakt voor het maken en verspreiden van content. Net zoals je dat bijvoorbeeld in een communicatieplan doet. Je maakt keuzes die ten grondslag liggen aan de uitvoering. Die keuzes maak je op basis van jouw centrale vraag: wat wil je eigenlijk met je content bereiken? Waar draagt het allemaal aan bij? Ik heb een praktisch werkblad ontwikkeld dat bestaat uit alle onderdelen die nodig zijn voor een passende strategie. Het invullen ervan leidt op een slimme manier tot een concrete contentstrategie.

Waarom is het handig om een contentstrategie te hebben?

  • Je hebt een houvast
  • Je maakt keuzes en beperkt je dus tot dat wat bijdraagt
  • Je kunt makkelijk samenwerken met anderen die vanuit dezelfde strategie werken
  • Uiteindelijk bespaart het je tijd.

Ik kan een contentstrategie voor je ontwikkelen op basis van een bijeenkomst of sessie. We geven ook regelmatig workshops om een contentstrategie te maken, meld je alvast aan.

Strategiesessie
Een strategische sessie kun je inzetten voor verschillende doeleinden. Het gaat daarbij om het gezamenlijk inzicht. Draagvlak ontstaat ter plekke en levert een ervaring op waar de deelnemers nog lang op terug kunnen kijken en grijpen. Strategische sessies zet ik bijvoorbeeld in bij:

  • het ontwikkelen van de basiselementen van een communicatieplan (zoals huidige en gewenste identiteit en imago, doelgroepen en kernwaarden)
  • de positionering
  • het zoeken naar de kernwaarden van een organisatie
  • de evaluatie van een communicatieplan
  • het brainstormen over een nieuwe naam, enz.

Ik bereid (in overleg met jou) de sessie inhoudelijk voor en leid de sessie. De sessies zijn altijd interactief én ik maak gebruik van passende werkvormen. Als eindresultaat kan ik bijvoorbeeld een strategisch basisdocument opstellen. Dit is vaak tegelijkertijd verslag én actieplan, net wat er nodig is. We kunnen een sessie in company organiseren, maar ook mijn eigen workshopruimte in Deventer.

Communicatie- of contentplan
Elk communicatieplan is uniek, maar basiselementen zijn de communicatiedoelen, de doelgroepen, de boodschap en de te volgen strategie. Het laatste deel van het plan bestaat uit een mix van geschikte middelen en een advies over de manier waarop en wanneer deze ingezet kunnen worden. Het afsluitende deel van het plan is een concreet plan van aanpak voor de komende periode, meestal een aantal maanden tot een jaar. Op basis van je keuze voor een bepaalde aanpak en het benodigde budget kun je zelf de realisatie van het plan op je nemen, of dit aan mij uitbesteden. Een combinatie van beide kan natuurlijk ook. We kunnen ook een strategische sessie, workshop of spel organiseren om tot een plan te komen.

© 2024 Prima Content | Grafisch ontwerp Fokko Ontwerp | Technische realisatie Sieronline B.V.