Spel 'Team op de kaart'

Een waterschap benaderde mij met de vraag om hun team communicatie te promoten bij de andere afdelingen binnen hun organisatie. Ze wilden dit in spelvorm doen.

Dit waren de aandachtspunten bij de vraag:

  • Het team Communicatie wilde met name aandacht vragen voor het tijdig betrekken van de afdeling (aan het begin van trajecten).
  • Zodat het team advies kan geven over hoe de boodschap zo goed mogelijk over te brengen en betere resultaten te bereiken (zoals draagvlak).
  • Twee teamleden gaan het spel verzorgen bij de afdelingen.
  • Afdelingen zijn tussen de 20-50 mensen.
  • De overleggen zijn live (soms ook via Teams, maar we gaan uit van live).
  • Een kwartier is maximaal, een klein beetje uitloop is mogelijk.

Ik heb een voorstel gedaan en heb daarbij zoveel mogelijk rekening gehouden met bovenstaande. Bovendien gaan de meeste concepten ervan uit dat de deelnemers zelf de boodschap ontdekken. De verschillende mogelijkheden zijn soms ook te combineren.

HET SPEL

Ganzenbord
Dit is een bordspel met een pad met verschillende vakjes. Je loopt met je pion het pad en afhankelijk van hoeveel ogen je met een dobbelsteen gooit, kom je op een bepaald gekleurd vakje. De kleur correspondeert bijvoorbeeld met een vraag, opdracht of geluksmoment/valkuil/tegenslag.

Deze optie vergt wel wat langere tijd.

Wie ben ik?
Jullie kennen vast het spel ‘Wie ben ik?’ Iemand krijgt een sticker/kaartje op zijn hoofd en weet zelf niet wie of wat hij is. Door middel van vragen moet hij/zij erachter komen.

Een variant hierop is Time’s up. Dit wordt gespeeld in drie ronden en twee teams. Een deelnemer trekt een kaart. De anderen moeten dit in drie ronden raden. Hoe eerder ze het raden, hoe meer punten.

Ronde 1: Je geeft een omschrijving zonder het woord te noemen
Ronde 2: Je geeft 1 woord
Ronde 3: Je beeldt het woord uit.
Het team met de meeste punten wint. Dit is wel redelijk snel te spelen. Op de kaartjes zouden dan bijvoorbeeld woorden kunnen staan als ‘flyer’, ‘adhoc of last minute’, ‘communicatieadvies’, ‘draagvlak’.

Bingo
We maken bingokaarten met daarop de verschillende items van de communicatieafdeling (alleen de goede)! Alle deelnemers ontvangen een bingokaart. In een hoed of andere ‘bak’ doen we briefjes met ook ‘foute’ items, zoals ‘Ik laat even snel een folder maken’. Die foute staan dan natuurlijk niet op de kaart. Maar het is wel leuk als die wel voorbij komen. Degene die het eerst BINGO heeft, ontvangt een leuke prijs! De kaart moet niet te veel items hebben gezien de beperkte tijd.

Spel in de ruimte
De ruimte waar het overleg plaatsvindt, fungeert als het ware als spelbord. Mogelijkheden zijn:

Over de lijn
We werken met stellingen. Ben je het eens dan ga je aan de ene kant van de lijn staan, ben je het niet eens, dan aan de andere kant. We kunnen ook met gekleurde kaarten of petje op/petje af werken, of gekleurde petjes. Mijn voorkeur zou de eerste variant hebben, omdat je mensen daarmee in beweging zet. Maar het is afhankelijk van de ruimte en de hoeveelheid mensen.
De ruimte kan je ook in vier vlakken/hoeken opdelen. Je kan dan bijvoorbeeld vier antwoordmogelijkheden op een vraag geven, A, B, C en D.
Als je het goed hebt verzamel je iets, bijvoorbeeld stickers die je opgeplakt krijgt of chocolaatjes. Of je kunt alleen degenen door laten gaan die het goed hebben. Net zolang tot er een of een paar deelnemers over zijn. Dan kun je tot slot een benaderingsvraag doen.

Dat zoeken we op (speurtocht)
In deze variant geef je alleen een introductie van het spel tijdens de bijeenkomst, maar gaan de deelnemers in de week erna met de opdrachten aan de slag. Ze moeten bepaalde items opsporen. Het is als het ware een speurtocht. Dat gebeurt zowel op intranet als op de locatie(s). Op intranet kun je antwoorden op bepaalde vragen vinden, maar ook zijn er voorwerpen verstopt. Bijvoorbeeld een bhv-hesje in een plantenbak met daaraan een label met ‘crisiscommunicatie’ met op de achterkant een vraag. Je kunt zelfs een onderdeel toevoegen dat mensen communicatiecollega’s moeten opzoeken die dan een vraag/antwoord geven. Zo leren zij elkaar ook kennen.

De beginletters van de antwoorden vormen met elkaar een woord. Met dat woord moet een zin gevormd worden. De afdeling met de origineelste zin, wint de prijs.

DE UITNODIGING
Afhankelijk van welk spel het gaat worden, is het leuk/belangrijk om vooraf een uitnodiging naar de betreffende afdeling te sturen. Hierin kun je al iets duidelijk maken of juist de mensen nieuwsgierig maken.

De organisatie koos ervoor een spel in de ruimte te gaan doen en heeft dit zelf verder uitgewerkt. Wil jij ook een spel (laten) bedenken en ontwikkelen? Neem gerust contact met me op!

© 2024 Prima Content | Grafisch ontwerp Fokko Ontwerp | Technische realisatie Sieronline B.V.