Als je regelmatig content post op social media, is het natuurlijk interessant om te weten welke posts succesvol zijn. Maar waar kijk je dan precies naar? Alleen het bereik van je post zegt niet zoveel, het gaat namelijk om meer dan gezien worden. Social media draait om interactie en engagement.
Een bericht dat veel mensen bereikt, maar nauwelijks likes of reacties krijgt, is waarschijnlijk niet écht succesvol. Daarom is het interessanter om te kijken naar de impact van je content, met andere woorden: wat mensen met jouw post doen. Dit kun je meten met behulp van de IPM. IPM staat voor Interactions Per Mille, oftewel het gemiddeld aantal interacties per 1000 fans. De IPM formule kijkt dus naar interacties en engagement, want die factoren zeggen uiteindelijk vaak het meeste over het succes van je content.
Met de IPM formule kun je je succes meten. Gebruik de IPM score om na te gaan welke (type) posts het goed doen bij jouw doelgroep. Naast het meten van je eigen succes kun je deze ook vergelijken met concurrenten. De IPM formule ziet er als volgt uit:
Dan is het natuurlijk belangrijk om te weten wat een goede IPM score is. Een IPM score van 4 wordt over het algemeen gezien als een goede score. Dit wil zeggen dat wanneer je een IPM score van 4 hebt, jouw volgers betrokken zijn. Scoor je lager dan een 4, dan nodigt je content mogelijk te weinig uit tot interactie. Is jouw score boven de 4? Dan is dat absoluut geen reden om lui achterover te gaan zitten, want een IPM score kun je iedere keer opnieuw berekenen. Het is dus belangrijk dat je goede content blijft leveren.