Het maken van goede content begint bij een goede strategie. Een contentstrategie is een plan dat je maakt voor het maken en verspreiden van content. Net zoals je dat bijvoorbeeld in een communicatieplan doet. Je maakt keuzes die de basis vormen voor de uitvoering. Die keuzes maak je op basis van jouw centrale vraag: wat en wie wil je eigenlijk met je content bereiken? Waar draagt het allemaal aan bij?
Waarom is het handig om een contentstrategie te hebben?
Voorbeeld
Ik ga in dit voorbeeld uit van het fictieve bedrijf Compucompu. Zij bieden ICT-ondersteuning aan andere bedrijven en instellingen. Hun missie is het ontzorgen van bedrijven op ICT-gebied. Zij willen zich het komende half jaar focussen op uitbreiding van hun klanten in de doelgroep ‘MKB-bedrijven tot 15 medewerkers, zonder ICT-er in dienst’. De marketingcommunicatieafdeling maakt een plan (een strategie) om dit doel te ondersteunen. Ze gaan daarvoor diverse middelen inzetten, waaronder social media. De social media zetten ze met name in om de naamsbekendheid te vergroten. Om de content richting te geven, maken ze daarvoor een contentstrategie.
Schematisch:
Door het vastleggen van je strategie krijg je overzicht. Op basis daarvan kun je ook tussentijds en achteraf evalueren wat je hebt bereikt met je content.
In een contentstrategie geef je eigenlijk vooral antwoord op de volgende vragen:
Waarom heb je (nog) geen contentstrategie?