Welk type thuiswerker ben jij?

Recruitmentbureau Robert Walker heeft een indeling gemaakt van typen thuiswerkers. Ook is daarbij gekeken naar wat elk type nodig heeft. In welk type herken jij jezelf? En je collega’s? Als je hier inzicht in hebt, kan het je helpen bij het samenwerken.

De workaholic
Je wil per se elke dag minimaal acht uur echt productief zijn, wat in de praktijk vaak neerkomt op extra uren werken. Dit kan ten koste gaan van je slaap, tijd voor je gezin of sociale contacten. Misschien heb je in deze periode het gevoel dat je je extra moet bewijzen. Jouw grootste valkuil is dat je te veel hooi op je vork neemt, wat op lange termijn kan leiden tot een burn-out.
30% van de professionals geeft aan meer uren te werken sinds de overgang naar het thuiswerken. Het is belangrijk om opnieuw te bepalen wat de scheidingslijn tussen je werk- en privéleven is.

Tips voor de workaholic
• Zorg voor een vaste werkplek. Werk je aan de keukentafel: leg je laptop uit het zicht aan het eind van je werkdag
• Zorg voor routine. Probeer je elke werkdag te houden aan dezelfde begin- en eindtijd. Maak van de lunch een rustmoment.
• Zet je to do’s op volgorde van urgentie: eindig je dag door je taken voor de dag erna op een rij te zetten, op volgorde van prioriteit.
• Neem regelmatig pauze: op kantoor ben je niet non-stop aan je bureau aan het werk.
• Blijf in contact met je collega’s. Juist deze sociale interacties zijn belangrijk om gevoel voor perspectief te houden.
• Beëindig de dag met een activiteit als signaal dat je klaar bent met werken. Maak bijvoorbeeld een wandeling zodat je even je hoofd leegmaakt voor je de avond ingaat.

De dromer
Je bent gemakkelijk afgeleid door alles om je heen – een appje van een vriend, de vaatwasser die klaar is om uitgeruimd te worden of de buurman die de hond uitlaat. Dromers zitten constant in een cyclus van niet gefocust zijn en zich weer herpakken. Naast de productiviteit kan ook de kwaliteit van je werk hieronder leiden, omdat je niet echt gefocust bent op wat je doet of in tijdnood komt. Niets om je voor te schamen, want voor 15% van de thuiswerkers was afleiding de afgelopen weken de grootste frustratie.

Tips voor de dromer
• Vervang je reistijd door een andere activiteit: geef jezelf een reden om uit bed te komen. Bijvoorbeeld een rondje hardlopen.
• Als je gedurende de dag niemand ziet, kan het verleidelijk zijn om in je pyjama of joggingbroek te gaan werken. Trek kleding aan die je ook naar kantoor draagt. Je mindset gaat dan van de relaxmodus naar de werkmodus.
• Probeer zoveel mogelijk je oude, normale kantoorroutine ook thuis voort te zetten.
• Het gebrek aan rumoer kan je gek genoeg afleiden. Het op de achtergrond aanzetten van muziek kan je helpen om te focussen op je werk.
• Het opstellen van dagelijkse doelstellingen helpt om op schema te blijven. In de ochtend schrijf je op wat je voor de lunch gedaan wilt hebben en na de lunch bepaal je wat je voor het einde van je dag afgerond wilt hebben.

De kluizenaar
Je voelt je lekker comfortabel thuis. Je laptop is je beste vriend en van small talk met collega’s zie je het nut niet zo in. Jou horen ze niet klagen over thuiswerken.

Tips voor de kluizenaar
• Doe alsof je naar kantoor gaat: op een vaste tijd opstaan, je fatsoenlijk aankleden en ontbijten voor je je laptop opstart.
• Vervang mail- en chatberichten door video- en telefoongesprekken voor alle zaken die meer dan een paar berichten kosten om te bespreken. Zo hou je contact met je collega’s.
• Houd vaste lunchtijden aan.
• Doe actief mee tijdens vergaderingen: daag jezelf dan eens uit om je camera aan te zetten en actief mee te doen. Dit houdt je niet alleen scherp, je blijft ook zichtbaar voor je manager en collega’s.

De sociale vlinder
Je vindt dit een lastige periode en kan niet wachten om weer naar kantoor te gaan. Contact met collega’s is voor jou een belangrijk onderdeel van je leven en je mist het om bij de kletsen bij de koffieautomaat. Je hoeft geen extravert type te zijn om na weken van thuiswerken soms tegen de muren omhoog te vliegen.

Tips voor de sociale vlinder
• Laat je manager en je collega’s weten dat je het persoonlijke contact mist, dan kunnen zij daar rekening mee houden. Misschien hebben zij ook wel behoefte aan meer small talk, maar zijn ze bang dat ze jouw tijd in beslag nemen en komen daarom snel ter zake.
• Check beschikbaarheid bij je collega’s voor small talk. Non-verbale signalen kun je niet oppikken aan de telefoon, dus vraag gewoon of iemand tijd heeft voor een praatje.
• Probeer te wennen aan stilte. Of zet de radio aan of maak een nieuwe lijst op Spotify met rustige muziek waar je op kunt werken.
• Wees proactief in het bedenken van leuke dingen waar collega’s aan mee kunnen doen, zoals bijvoorbeeld een virtuele pubquiz.

© 2021 Prima Content | Grafisch ontwerp Fokko Ontwerp | Technische realisatie Sieronline B.V.