Wisseltechniek: doelgroep

Bij een wisseltechniek wissel je het ene in voor het andere. Wisseltechnieken kun je gebruiken om nieuwe invalshoeken voor je content te krijgen, maar ook om je content eens op een andere manier te schrijven. Ik zal hier een van de wisseltechnieken uitleggen: wissel van doelgroep.

Je hebt normaalgesproken je doelgroep of persona voor ogen als je content maakt. Maar wat gebeurt er als je eens van doelgroep wisselt? Schrijf dan eens voor een kind van 8 jaar, je buurvrouw, voor een sollicitant, je beste vriend(in), enz. Je zult merken dat je daardoor anders gaat denken en schrijven.

Voorbeeld

Spellen- en puzzelwinkel De Dobbelsteen schrijft normaalgesproken voor een volwassen doelgroep. Een post geschreven voor een kind ziet er heel anders uit:

Volwassenen

Oktober woonmaand, lekker gezellig binnen met z’n allen om tafel. Wat is er leuker dan met elkaar een ‘ouderwets’ spelletje te doen? Wat te denken van Scrabble of Monopoly?

Kind   

Zeggen jouw ouders ook wel eens dat jij teveel achter een schermpje zit? Ja, wie gaat er met dat koude weer nu buiten spelen! Om van hun gezeur af te zijn, kun je ze voorstellen samen een spel te doen! Monopoly, dat duurt lekker lang! Of ben jij meer van de korte spelletjes zoals Rolit?

Je ziet dat de insteek van de post heel anders wordt. Nu wil je waarschijnlijk niet afwijken van de door jou ingezette strategie, maar je kunt naar aanleiding van het gebruik van de wisseltechniek wel ideeën voor content krijgen, bijvoorbeeld:

  • (Groot)ouders aanspreken op de schermtijd van hun (klein)kinderen
  • Aandacht besteden aan korte en lange spelen
  • Argumenten waarmee ouders hun kinderen kunnen overhalen om een spel te gaan doen.

Zo heb je alweer minimaal drie nieuwe ideeën.

© 2024 Prima Content | Grafisch ontwerp Fokko Ontwerp | Technische realisatie Sieronline B.V.